Kıyı Odaklı Kamusal Alan Yaratan Kentlerde Kıyı Ardı Kent Morfolojisi ve Gelişimi: Atakum Örneği
Anahtar Kelimeler:
Kamusal alan- Kentsel tasarım- Kıyı kenti morfolojisi- Mekân dizimi- SürdürülebilirlikÖzet
Kentler dünya üzerinde insan eli ile yapılmış, karma arazi kullanımlarına sahip en büyük yapılaşmış alanlardır. Günümüzde küresel nüfusun yarısından fazlasına ev sahipliği yapmaktadırlar. Uzmanlaşmış iş kollarının yer aldığı, üretim ve tüketimin çeşitli ve yoğun olduğu, çoğu kez yapı yoğun mekânsal form ve dokulardır. Kent planlamanın temel girişimlerinden biri bu nüfusun ihtiyaç duyduğu boşluğun planlama ilkeleri bağlamında tasarlanmasıdır. Kent planlama bu boşlukta kentsel alan veya mekânı oluştururken doğal ve yapay kaynaklara ihtiyaç duymakta ve bunları planlı olarak kullanmaya çalışmaktadır. Planlama dönemsel olarak farklı vizyonlarla tarihten bugüne disiplin olarak gelişimine devam etmektedir. Çağımızın mottosu olan sürdürülebilirlik günümüz kent planlama ve tasarım disiplininin en önemli yaklaşımları arasındadır. Bu yaklaşım temelde artan nüfusa karşın azalan kaynakların dengeli kullanılması çabasını içermektedir. Bu çaba kentin formunu etkileyebilmektedir. Kaynakların daha verimli kullanılması için daha yoğun kentsel doku yaratmaya çalışan uygulamalar tercih edilebilmektedir. Bunun sonucunda alansal olarak yapı/zemin oranı yüksek, dikey olarak gelişen kent politikaları uygulanmaktadır. Bu çalışmanın amacı özellikle son yirmi yılda yapı yoğun kentsel gelişim politikasına yönelen ve bir kıyı yerleşkesi olan Atakum’un kentsel gelişim formuna ve mekân tasarımına nelerin etki ettiğini saptamak ve bunları sürdürülebilirlik bağlamında analiz etmektir. Bunun için bölgenin arazi kullanımı incelenmiş, kamusallık ve erişilebilirlik bağlamlarında mekânsal analizler yapılmıştır. Kentsel formu oluşturan mekân dizimleri üzerinden ve mekân algısı incelenmiştir. Kentsel arazi kullanım türlerinde karakteristik bir formun varlığı araştırılmıştır. Araştırmalar sonucunda Atakum’un kıyı odaklı rekreasyona önem verdiği, kıyı ardında bunun göz ardı edilen yapı yoğun ve yüksek yapılaşmanın olduğu, hali hazırda yapılaşmış alanlar arasında kentsel boşluğun kalmadığı, toplu taşım girişimlerinden tramvayın yaya ulaşımını kıyı alanına zorlaştırıcı nitelikte tasarlandığı, karakteristik ve sürdürülebilir bir kent formunun bulunmadığı, rekreatif açıdan dengeli ve yaşanabilir mekânların tasarlanmadığı tespit edilmiştir.
İndirmeler
Referanslar
Akyıldız, N. A. (2020). Kentleşme ve kentsel gelişim bağlamında açık kamusal alanların sürdürülebilir kentler
açışından değeri. Milli Folklor, 125, 188-201.
Ayık, C. Ayataç, H. Sertyeşilışık, B. (2021). Türkiye’de sürdürülebilir kentleşmenin ölçülebilmesi ı̇çin yeni bir
endeks model önerisi. İdealkent, 12(32), 385-414, https://doi.org/10.31198/idealkent.847072
Corbusier, L. (2007). Bir mimarlığa doğru. Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
Dostoğlu, N.T. (2007). Kentler ve meydanları. Mimarlık, 334, Mimarlar Odası, Ankara.
Erginöz, M. A. (2012). Mimarlık ve Şehircilik Tarihi. Arion, İstanbul.
Gökgür, P. (2008). Kentsel mekânda kamusal alanını yeri. Bağlam Yayıncılık, İstanbul
Günay, B. (1999). Urban design is a public policy. METU Faculty of Architecture Press, Ankara.
Groh, M. J. (2014). Making space. Harvard University Press.
Haghani, M., Sabri, S., Gruyter C.D., Ardeshiri, A., Shahhoseini, Z., Sanchez, T.W., Acuto, M. (2023). The
landscape and evolution of urban planning science. Cities, 136, 1-24.
https://doi.org/10.1016/j.cities.2023.104261
Hillier, B. (1996). Cities as movement economies. Urban Design International, 1, 41–60.
https://doi.org/10.1057/udi.1996.5
Işık, Ş. (2005). Türkiye’de kentleşme ve kentleşme modelleri. Ege Coğrafya Dergisi, 14, 57-71.
Keleş, R., (2006). Kentleşme politikası. İmge Kitabevi Yayınları, Ankara.
KEOS (2023), https://keos.atakum.bel.tr:444/keos/ erişim tarihi 18 Mart 2023
Lofland, l. H. (1998). The public realm. Aldine De Gruyter, New York.
Lynch, K. (1981). A theory of good city form. MIT Press, Cambridge MA.
Lynch, K. (1960). The image of the city. MIT Press, Cambridge MA.
Mohammed, A. A., Ubareviciene, R., Ham, M. (2022). Morphological evaluation and regeneration of informal
settlements: An experience-based urban design approach. Cities, 128, 1-17.
https://doi.org/10.1016/j.cities.2022.103798
ÖNER, İ, SESLİ, F. A. (2018). İmar planlarının trafik gürültü değerlerinin etkisi açısından incelenmesi, Samsun
Atakum bölgesi örneği. Kent Akademisi, 11(3), 390-404.
Salingaros, N. A. (1998). Theory of urban web. Journal of urban design, 3(1), p.53, USA
Taşçı, H. (2021). Bir hayat tarzı olarak şehir, mekân, meydan. Kaknüs Yayınları, İstanbul.
Tekeli, İ. (2010). Konut sorununu konut sunum biçimleriyle düşünmek. Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul.
TÜİK (2023), https://biruni.tuik.gov.tr/medas/ erişim tarihi 18 Mart 2023
United Nations (2022). World cities report 2022. United Nations Human Settlements Programme.
https://unhabitat.org/sites/default/files/2022/06/wcr_2022.pdf
WCED: World Commission on Environment and Development (1987). Our common future, the Brundtland
report. Oxford University Press, New York.
Ek Dosyalar
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Telif Hakkı (c) 2023 Cem Ayık
Bu çalışma Creative Commons Attribution 4.0 International License ile lisanslanmıştır.