Sinema-Mimarlık Arakesitinde Alternatif Bir Öğrenme Ortamı: Kent Morfolojisinin Endüstrileşmiş Kültürle İlişkisinin Tati Sinemasındaki Modernleşme Eleştirileri Üzerinden İncelenmesi

Yazarlar

  • Gizem Aslan Gebze Teknik Üniversitesi
  • C. Sanem Ersine Masatlıoğlu Gebze Teknik Üniversitesi

Anahtar Kelimeler:

Alternatif öğrenme ortamı- Endüstrileşmiş kültür- Gündelik hayat- Kent morfolojisi- Sinema-Mimarlık

Özet

Mimarlıkta mekâna, sinemada senaryoya karşılık gelen anlatı; zaman, mekân ve hareket kavramlarıyla kurulan disiplinler arası kesitte bir yaşam kurgusu olarak ele alındığında, dönemin dünya görüşü ve toplumsal yapısı ile gündelik hayata dair bir izlek sunar. Sinema, kenti gündelik hayat pratikleri üzerinden gözlemlemeye olanak sağlarken; kültürün kent morfolojisine etkisinin birey-toplum-kent ilişkisi bağlamında okunabilmesini sağlayan mekânsal olasılıkları üretme potansiyeline sahiptir. Mekânsal kurgu sayesinde zamanı yeni birer geçmiş, şimdi ve gelecek biçiminde üreterek, kentin tarihsel perspektiften okunmasına bakış aralıkları kazandırır. Bu çalışmada amaç, endüstrileşmiş kültürün kent morfolojisine etkisinin gündelik hayat kesitleri üzerinden disiplinler arası ilişkilerle okunmaya çalışılmasıdır. Çalışmada nitel yaklaşımlı bir araştırma deseni olan içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Bu kapsamda, II. Dünya Savaşı sonrası ivmelenen kentleşmeyi Fransa’daki gündelik hayat kesitleri üzerinden ele alan Jacques Tati sineması, modernleşmenin kent üzerindeki radikal dönüştürücü etkisini ele alan görsel bir dil olarak önerilmiştir. Tati sineması, her şeyin tasarımcı elinden çıkmasıyla yaşamı daha steril, fonksiyonel ve hızlı hale getirmeyi hedefleyen modernleşmeyi; geleneksel yaşantısını sürdüren “Bay Hulot” ana karakterinin kent deneyimleri üzerinden eleştirir. Savaş sonrası erken dönemde geleneksel ve modern kent hayatındaki karşıtlıklara odaklanan Mon Oncle (1958) ve 1970’lerin başında geleneksel bireyin modern kente uyum sürecini yansıtmasının yanı sıra kentleri diğer kentlere bağlayan otoyollara odaklanan Trafic (1971) filmleri üzerinden gerçekleştirilen mekânsal okuma; endüstrileşmiş kültürün kent morfolojisine etkisi bağlamında yorumlayıcı yaklaşımla incelenmiştir. Mekânları açığa çıkaran ihtiyaçların birey ve toplum ölçeğindeki karşılıkları, mekânsal kullanım alışkanlıklarını üreten sistemlerin neler olduğu ve bu devinim içinde açığa çıkan kültürel yapının kentte nasıl karşılık bulduğunu anlamak hedeflenmiştir. Mimarlığa, kentte dönüşen kullanımlar ve toplumsal hayata dair sinema üzerinden bakmak, gündelik hayat içindeki etkilerini sorgulayarak kent morfolojisini belirleyen dinamikleri film kurgusundaki kesitler üzerinden incelemeye olanak sağlamıştır. Bu doğrultuda, sinemanın 1950-1970 yılları arası modernleşen kentin morfolojisindeki değişimi birey-toplum-kültür bağlamında gündelik hayat üzerinden aktarmasının, gözlemleme ve sorgulamaya olanak sağlayan disiplinler arası alternatif bir öğrenme ortamı ürettiği düşünülmüştür.

İndirmeler

İndirme verileri henüz mevcut değil.

Referanslar

Adorno, T. W., (2007). Kültür Endüstrisi Kültür Yönetimi (1. baskı). İletişim Yayınları.

Althusser, L., (2002). İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları (5. baskı). İthaki Yayınları.

Baudrillard, J., (2020). Tüketim Toplumu (19. baskı). Ayrıntı Yayınları.

Bauman, Z., (1999). Çalışma, Tüketicilik ve Yeni Yoksullar (1. baskı). Sarmal Yayınevi.

Büker, S., (1985). Sinema Dili Üzerine Yazılar (1. baskı). Dost Kitabevi Yayınları.

Corbusier, L., (1986). Towards a New Architecture. (1st edition). Dover Publications.

Eagleton, T., (2011). İdeoloji (4. baskı). Ayrıntı Yayınları.

Giddens, A., (2005). Sosyoloji (2. baskı). Ayraç Yayınevi.

Giddens, A., & Pierson, C., (2001). Modernliği Anlamlandırmak (1. baskı). Alfa Yayınları

Güçhan, G., (1992). Toplumsal Değişme ve Türk Sineması (1. baskı). İmge Kitabevi.

Harvey, D. (2014). Postmodernliğin Durumu: Kültürel Değişimin Kökenleri (7. baskı). Metis Yayınları.

Janser, A., (1997). Hans Richter’s Die Neue Wohnung and the Early Documentary Film on Modern Architecture. İçinde F. Penz & M. Thomas (Eds.), Cinema and Architecture: Méliés, Mallet-Stevens, Multimedia (ss. 34-35). British Film Institute.

Kırel, S., (2005). Yeşilçam Öykü Sineması (1. baskı). Babil Kitap.

Krippendorff, K., (2004). Content Analysis: An Introduction to Its Methodology (2nd edition). Sage Publications.

Monaco, J., (2014). Bir Film Nasıl Okunur? Sinema Dili, Tarihi ve Kuramı (16. baskı). Oğlak Yayınları.

Özön, N., (1985). Sinema Uygulayımı Sanatı Tarihi (1. baskı). Hil Yayıncılık.

Özön, N., (2008). Sinema Sanatına Giriş (1. baskı). Agora Kitaplığı.

Teber, F., (1997). Fransa’da Planlama Araçları. TMMOB Şehir Plancıları Odası Yayınları, 97(2). 35-40. https://www.spo.org.tr/resimler/ekler/7cdfd23373b17c6_ek.pdf

Url-1. Youtube (2023, Nisan). Mon Oncle [Video]. https://www.youtube.com/watch?v=ooDnlVj7QvM

Url-2. Youtube (2023, Nisan). Trafic [Video]. https://www.youtube.com/watch?v=kolc_v3jqxA&list=PLEXcjnWtQDXzq-IOcl5Sr0uWsOEWHpW64

Ek Dosyalar

Yayınlanmış

2023-05-30

Nasıl Atıf Yapılır

Aslan, G., & Ersine Masatlıoğlu, C. S. (2023). Sinema-Mimarlık Arakesitinde Alternatif Bir Öğrenme Ortamı: Kent Morfolojisinin Endüstrileşmiş Kültürle İlişkisinin Tati Sinemasındaki Modernleşme Eleştirileri Üzerinden İncelenmesi. Türkiye Kentsel Morfoloji Ağı, (IV. Kentsel Morfoloji Sempozyumu Bildiriler Kitabı, Konya), 799–807. Geliş tarihi gönderen https://tnum.org.tr/index.php/tnum/article/view/320