Prens Adalarının Morfolojik Özelliklerinin Mekansal Bütünleşme ve Erişilebilirlik Üzerinden İncelenmesi
Anahtar Kelimeler:
Mekansal bütünleşme- ErişilebilirlikÖzet
Yerleşimlerin fiziksel morfolojilerine baktığımız zaman karşımıza birçok katmanda anlamlandırabileceğimiz yapılar ortaya çıkmaktadır. Bina ölçeğinden, yol sisteminin izlerine, doğal yapının etkilerinden, kamusal mekanların eklemlenmesine kadar ki sistemler bizlere o yer hakkında ipuçları vermektedir. Bu bildiride ele alınacak olan, erişilebilirlik olgusu, yerleşim birimlerinde fiziksel çevre ile tanımlanmış mekanların yönlendirdiği, yürünebilirlik, kamusal mekan kavramlarıyla ele alınması gereken bir yapıdır. Bu bağlamda, İstanbul Prens Adaları, barındırdığı güçlü tarihsel arka planları, morfolojik dokuları ve mimari tipolojik çeşitlilikleri ile öne çıkmaktadır. Adaların sahip olduğu kentsel-kırsal çeşitlilik ve yaya hareketi dinamiğinin güçlü olması nedeniyle, bu bildiride, hareketin ölçekleri parantezi altında; kamusal alanlara erişim ve çevresel kalite, morfolojik ve fonksiyonel boyutlar dahil edilerek analiz edilmiştir. Bu araştırmalar yapılırken, Mekan Dizimi yönteminin en çok üzerinde durduğu erişilebilirlik ölçümleri olan Aksiyel Analizler korelasyon Analizleri temel alınarak, sürdürülebilir yerleşim örüntüleri çerçevesinde İstanbul Prens Adalarındaki belirleyici etkenler araştırılmıştır. Bu adaların morfolojik boyutlardaki değerlendirmeleri, kentsel kamusal mekandaki yaya erişilebilirliği anlamında bazı önemli ipuçları sunabilirler. 1970'lerde geliştirilen ve Hillier ve Hanson tarafından 1984'de kitaplaşan, bütünleşme analizleri, yaya örüntülerini oluşturan temel olguları anlamada anahtar olgu olacaktır. Bununla birlikte, ayrıca, kentsel-kırsal Adalar ölçeğindeki çevresel kalite etkilerinin, nasıl sürdürülebilir kentsel mekanlar oluşturduğu okumaları yapılacaktır. Analizler yapılırken özellikle hareketin yoğun olduğu kamusal alanların özellikleri bütünleşme analizleri ışığında incelenecektir. Bu analizler, sokağın erişilebilirliğini anlamada sokağın yaya kullanımını "tahmin" etme durumunu tartışır. Arazi kullanım analizlerinin, en çok ve en az bütünleştiği noktalar göz önüne alınarak, analizler, yere, farklı arazi kullanımların büyüklüğüne, çeşidine ve binaların mimari çekiciliğine odaklanır. Her ne kadar adaların yaya öncelikli mekanlar olduğu göz önüne alınsa da, doğal eğimin, adaların yürünülebilirlik aşamasında bir engel oluşturup oluşturmadığını anlamada ele alınması gereken önemli bir veridir. Dört adada karşılaştırmalı yapılan, arazi kullanımı ve eğimin belirleyiciliği çerçevesindeki erişilebilirlik analizleri sonucunda kırsal yerleşim bölgelerindeki fiziksel morfolojinin yaya hareketliliğine etkileri incelenmeye çalışılacaktır.
İndirmeler
Referanslar
Charalambous, N., Mavridou, M. (2012) “Space Syntax: Spatial Integration Accessibility and Angular Segment Analysis by Metric Distance (ASAMeD),
http://www. accessibilityplanning.eu/wpcontent/uploads/2013/01/3ASAMeD- R.pdf
Dhanani, A., Vaughan, L., Ellul, C., Griffiths, S. (2012), “From the Axial Line to the Walked Line: evaluating the utility of commercial and user generated street network datasets in space syntax analysis”, Proceedings of Eighth International Space Syntax Symposium, Santiago, PUC,
Erdenen O. (1984). İstanbul adaları: Les Îles des Princes; Princes Islands, Belediye Yayınları, İstanbul, 1962Hillier, B., Hanson, J., "Social Logic of Space", Cambridge University Press,
Günel, M. (2006). Marmara Takım Adalarından Kınalıada’nın Tarihsel ve Kültür Değerlerinin İncelenmesi ve Koruma Önerileri. Ankara: GFE
Gülen, N., (1985) Heybeliada: Tarihi , Coğrafyası , Yaşamı, Tekin Yayınları, İstanbul, 2. Basım
Hillier, B., Stutz, C., (2005) “New Methods in Space Syntax”, Urban Design, 93.
Hillier, B., Penn, A., Hanson, J., Grajewski, T., Xu, J. (1993) “Natural movement: or, configuration and attraction in urban pedestrian movement”, Environment and Planning B: Planning and Design, vol. 20, pg.29-66.
Kubat, A. S., Güney, Y. İ.,, Özer, Ö. (2007, Nisan 6). v3.arkitera.com. Nisan 25, 2013 tarihinde Space Syntax Üzerine: http://v3.arkitera.com/news.php?action=displayNewsItem&ID=15866 adresinden alındı
Lynch, K., "Image of the city", Cambridge Massachusetts: MIT Press, 1988.
Manum, B., Voisin, D. (2013) “Urban form and daily travel; non-motorised transport in Trondheim examined by combining space syntax and GIS-based methods”, Citta 3 rd Annual Conference on Planning Research, Bringing City Form Back into Planning.
Ozkan Ozbek Muge (2007) “Fizik Mekan Kurgularının Sosyal İlişkiler Üzerinden Arnavutköy yerleşimi Bütününde Mekan Dizimi (Space Syntax) Yöntemi ile İncelenmesi” Doktora Tezi, MSGSÜ, FBE, Istanbul.
Penn, A. (2003)”Space syntax and spatial cognition: or why the axial line?” Environment and Behaviour, 35 (1), p. 30-64, Sage Publications.
Raford, N., Chiaradia, A., Gil, J. (2007) “Space Syntax: the role of urban form in cyclist route choice in central London”, UC Berkeley Traffic Safety Center, UCB-TSC-TR-2007-5.
Tuğlacı, P. (1995) Tarih Boyunca İstanbul Adaları II, Say Yayınları Fotoğraf Dizisi, İstanbul.
İndir
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Telif Hakkı (c) 2022 Müge Özkan Özbek
Bu çalışma Creative Commons Attribution 4.0 International License ile lisanslanmıştır.