"Plan Game": Post-Modern Mimarlık Kuram ve Eğitiminde Alternatif Bir Kentsel Form Arayış Örneği

Yazarlar

  • Cansu Türk
  • Esin Kömez Dağlıoğlu

Anahtar Kelimeler:

plan game- kentsel tasarım- tipoloji- morfoloji- post-modernizim

Özet

Şekil-zemin diyagramları bugün kentsel form araştırmalarında sıklıkla kullanılan araçların başında gelmektedir. Şekil-zemin diyagramlarının yaygınlaşmasında Colin Rowe'un 1960'la- rın başından 1980'lere kadar yürütücülüğünü yaptığı Cornell Kentsel Tasarım Stüdyosu'nun ve onun kuramsal bir yansıması sayılabilecek olan Kolaj Kent kitabının rolü büyüktür. Oysa Colin Rowe'un öncülüğünde 1950'lerde Texas Üniversitesi Mimarlık Bölümü'nde geliştirilen Plan Game, bugün oldukça az bilinen ve özünde Kolaj Kent savını önceleyen, alternatif bir kent-  sel form arayışı yaklaşımı sunar. Şekil-zemin diyagramları, binaları birer poche olarak temsil ederek mimari öğelerin kentsel kamusal mekanları tanımlamadaki rolünü ön plana çıkarır. Öte yandan Plan Game, kentsel kamusal alanların tasarımında mimari mekansal ve tipolojik nite- liklerin önemine ve sürekliliğine vurgu yapar. Bu çalışma, Plan Game'in aktörlerini, bağlamını, çizim ve tasarım tekniklerini ve pedagojik boyutunu analiz ederek alternatif bir kentsel tasarım yaklaşımının izini sürerken bu yaklaşımın bugünkü kentsel form araştırmalarına olası katkısını tartışmayı hedefier.

İndirmeler

İndirme verileri henüz mevcut değil.

Referanslar

Aureli, P. V. (2011). The Possibility of an Absolute Architecture. Cambridge: The MiT Press, 108-109.

Beşeli, H. (2015). Ph.D. diss., Orta Doğu Teknik Üniversitesi. "Reconceptualizing the Architectural Precedent: Textual Models of Reading", 5.

Brown-Manrique, G. (1996). The Texas Rangers: Notes from an Architectural Un- derground. Journal of the Society of Architectural Historians 55 (2), 192. (https://jsah. ucpress.edu/content/55/2/192). Erişim Tarihi: 18.02.2021.

Caragonne, A. (1995). The Texas Rangers: Notes from an Architectural Underground. Cambridge: The MiT Press, 210, 324.

Ceen, A., Verstegen, i. (2014). Giambattista Nolli and Rome: Mapping the City Befo- re and After Pianta Grande. Rome: Studium Urbis Press, 122.

Clark, R., Pause, M. (2021). Precedents in Architecture: Analytic Diagrams, Formati- ve ideas, and Patis. New Jersey: John Wiley & Sons, inc., vii.

Germany, L. (1991). Harwell Hamilton Harris. "We're not Canning Tomatoes: The University of Texas at Austin, 1951-1955". Berkeley: University of California Press, 142.

Hancock, J. E. (1986). Between History and Tradition: Notes Toward a Theory of Precedent. The Harvard Architecture Review 5, 65.

Kömez-Dağlıoğlu, E. (2016). Karl Popper's Architectural Legacy: An intertextual Reading of Collage City. Middle East Technical University Journal of the Faculty of Architecture, 33 (1), 116. (http://jfa.arch.metu.edu.tr/archive/0258-5316/2016/cilt33/ sayi_1/107-119.pdf). Erişim Tarihi: 28.03.2021.

Looking at Cities (2018). "The Plan Game: The Origins of Collage City". (https:// lookingatcities.info/2018/09/05/the-plan-game-the-origins-of-collage-city/). Erişim Tarihi: 18.02.2021.

Marin, L. (2001). On Representation, Catherine Porter, trans. Stanford: Stanford Uni- versity Press, 205-212.

Milovanovic-Bertram, S. (2008). "in the Spirit of Texas Rangers", College of Design Sponsored Conferences. (https://smartech.gatech.edu/handle/1853/29118). Erişim Tarihi: 22.02.2021.

Morris, M. (2013). "All Night Long: The Architectural Jazz of the Texas Rangers". Drawing Architecture. Helen Castle and Neil Spiller eds., London: Academy Press, 21.

O'Sullivan, N. (2014). "Duplicity: The Translation of Bauhaus Pedagogy into Ame- rican Modernist Architectural Education", SAHANZ 2014 Conference in New Ze- aland. (https://www.academia.edu/7598864/Duplicty_The_translation_of_Bauha- us_Pedagogy_into_American_Modernist_Architectural_Education). Erişim Tarihi: 18.02.2021.

Rowe, C. (1996). As i Was Saying: Recollections and Miscellaneous Essays, Vol. iii: Urbanistics. A. Carragonne, ed., Cambridge: The MiT Press, 172.

Rowe, C. (1999). As i was Saying: Recollections and Miscellaneous Essays: Cornel- liana. A. Caragonne, ed., Cambridge: The MiT Press, 368.

Soletta, F. (2012). "The Texas Rangers", Radical Pedagogies Research Project. (https://radical-pedagogies.com/search-cases/a17-texas-rangers-school-architecture- university-texas-austin/). Erişim Tarihi: 18.02.2021.

Stanford Digital Forma Urbis Romae Project (2016). "The Severan Marble Plan of Rome (Forma Urbis Romae)". (https://formaurbis.stanford.edu/docs/FURmap.html). Erişim Tarihi: 10.02.2021.

Stone, K., Vaughan, G. (2016). The Piranesi Effect. Randwick: University of New South Wales Press, 204.

İndir

Yayınlanmış

2022-05-08

Nasıl Atıf Yapılır

Türk, C., & Dağlıoğlu, E. K. (2022). "Plan Game": Post-Modern Mimarlık Kuram ve Eğitiminde Alternatif Bir Kentsel Form Arayış Örneği. Türkiye Kentsel Morfoloji Ağı, (III. Kentsel Morfoloji Sempozyumu Bildiriler Kitabı, Ankara), 143–156. Geliş tarihi gönderen https://tnum.org.tr/index.php/tnum/article/view/88