Fırat Üniversitesi Kampüsü Ulaşım Ağı’nın Coğrafi Açıdan İncelenmesinde Mekân Dizim Analizi Yöntemi

Yazarlar

  • Handan Arslan
  • Emrah Şıkoğlu

Anahtar Kelimeler:

Ulaşım ağı- Mekân dizim analizi

Özet

Mekân dizimi 1970’li yıllarda Bill Hillier ve Julienne Hanson tarafından geliştirilmiştir. Mekan dizimi, mikro ve makro ölçekteki mekansal dokuların nasıl şekillendiğini, çalıştığını, geliştiğini ve değiştiğini analiz eden bir yöntemdir. Çalışmada Fırat Üniversitesi yerleşkesinin ulaşım sistemi, mekân dizim analizi yöntemiyle incelenmiştir. Üniversite kampüsündeki yaya ve araç trafik hareketlerinin organizasyonu belirlenerek, kampüsün öğrenciler tarafından algılanabilirliği ulaşım ölçüsünde değerlendirilmiştir. Böylece üniversitenin kendine özgü ulaşım sisteminin, coğrafi mekân bütünleşmesi ve kampüsün algısal olarak kavranabilirliği daha net bir şekilde değerlendirilebilir. Özellikle, Fırat Üniversitesi yerleşkesinin bütününe ait olan ortak ulaşım sistemi ile alt parçalarına ait (mahalli) ortak ulaşım sistemi karşılaştırılarak okunmasına yardımcı olması düşünülen bu analizin, Fırat Üniversitesi kampüs ulaşım sisteminin, farklı bir bakış açısıyla incelenmesine ve yorumlanmasına olanak tanıyacağı düşünülmüştür. Çalışmada Fırat Üniversitesi kampüs ulaşımıyla ilgili ileriye yönelik planlamalara destek olabilmesi amaçlanmıştır. Gelecekte mekân dizim analizi yöntemi kullanılarak yapılacak olan coğrafi çalışmalara bir altlık oluşturmak istenmesi de çalışmanın bir diğer amacını oluşturmuştur. Kampüs içerisinde hem yayların hem de araçların ortak kullanabildiği yollar dışında, bir de sadece yayaların kullanabildiği yaya yolları gelişmiştir. Yaya yolları, kimi zaman ulaşım akslarını birbirine bağlar nitelikte çapraz, kimi zaman da araç ve yayaların kullanabildiği akslara paralel bir yapı arz etmektedir. Gerek ulaşım ağlarını gerekse kampüs içerisindeki fakülte binalarına ulaşımı sağlayan yaya yolları ulaşım sistemine kendine özgü bir karakter katarken ulaşım sistemleri arasındaki sürekliliği sağlamada da önemli bir görev
üstlenmektedir. Özellikle yaya yollarının erişilebilirliği ne kadar arttırdığını değerlendirmek için mekân dizim yöntemi ile doku analizi yapılmıştır. Fırat Üniversitesi kampüsü için yapılan bu çalışmada öncelikle yayaların ve araçların ortak kullandığı yolların önce global bütünleşmesi (Rn) ve lokal bütünleşmesi yarıçap analizi yapılmıştır. Daha sonra sadece yaya yollarının bütünleşmeye ve okunabilirliğe etkisini tespit etmek amacıyla bütün yol aksları analize dahil edilerek önce global bütünleşmesi (Rn) ve lokal bütünleşmesi yarıçap analizi yapılmıştır. Aksiyel analizleri yapmak için Depth Map, programı kullanılmıştır. Map Info programı ile bütünleşme değerlerinin dağılımını gösteren haritalar oluşturulmuştur. İlk olarak uydu görüntüsü üzerinden aks haritası oluşturulmuştur. Bu aks haritası öncelikle yaya ve araçların kullanabildiği ortak yollar temel alınarak çizilmiştir. Daha sonra bu yollara sadece yayaların kullanabildikleri yollar da eklenerek ikinci aks haritası üretilmiştir. Ayrıca çalışmada Gate Counts (Kapı Sayımı) gözlem tekniği kullanılarak seçilen kapılardan geçen araç ve kişiler, haftanın belirli gün ve saatlerinde (Pazartesi, Çarşamba, Cumartesi günlerinde 08:00,12:00,17:00 saatlerinde yarım saat süreyle) sayılmıştır. Bu sayımlar sonucunda elde edilen bilgilerle, aksiyel haritaların doğruluğu kanıtlanmaya çalışılmıştır. Üretmiş olduğumuz fiziki ve eğim haritalarıyla Fırat Üniversitesi Kampüsü’nün belirli bir eğime sahip olduğu tespit edilmiştir. Bu tespit sonucunda daha önce üretmiş olduğumuz aks haritalarıyla, fiziki ve eğim haritaları karşılaştırılarak, haritalar arasındaki ilişki incelenmiştir. Yayaların yol güzergahlarını kullanırken, özellikle aksiyel analizlerde bütünleşikliği yüksek olan yollarda, yokuş çıkılan yolları hangi yönde (iniş veya çıkış olarak) daha sık kullandıkları tespit edilmeye çalışılmıştır. Eğim ve fiziki haritalarla, aks haritalarının karşılaştırılmasıyla, aks haritalarına kısmen üçüncü boyutun eklenmesi amaçlanmıştır.

İndirmeler

İndirme verileri henüz mevcut değil.

Referanslar

Akdemir İ., O. (2013), “Şehirsel Fonksiyonlar-Doğal Ortam ilişkileri: Elazığ Eğitim Fonksiyonu Örneği”, F.Ü. Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt:23, Sayı:1, s:1-18, Elazığ.

Atak, Ö. (2009), Mekan Dizim ve Görünür Alan bağlamında Geleneksel Kayseri Evleri, İTÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.

Baç, (2012), Tarihi Kentlerde Koruma Kavramının Mekan Dizim Yöntemi Üzerinden Araştırılması-Bergama Örneği, Dokuz Eylül Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Mimarlık Bölümü, Restorasyon Anabilim Dalı, Yayımlanmamış Doktora Tezi, İzmir.

Czerkauer-Yamu, C. (2010), Space Syntax Understanding, Hillier’s Concept of a Spatial Configuration and Space Syntax Analiysis, Unıversite de Franche-Comte, Unıversity College London, İngiltere.

Çil, E. (2006), “Bir Kent Okuma Aracı Olarak Mekan Dizim Analizinin Kuramsal ve Yöntemsel Tartışması”, MEGARON, YTÜ mim. Fak. E-Dergisi, Cilt 1, Sayı,4, 218-233, İzmir.

Çil, E. (2008), “Kula Tarihsel Kentinin Yirminci Yüzyıldaki Fiziksel Dönüşümünün Mekan Dizim Analiziyle İncelenmesi”, Gazi Üniv. Müh. Mim. Fak. Dergisi, Cilt: 23, No: 2, 283-293, Ankara.

Çil, E. (2014), “Mekan Dizilim Yöntem ve Teorisini Öğrenmek Üzerine”, VIII. Mimarlıkta sayısal Tasarım Ulusal Sempozyumu, 26-27 Haziran, İYTE Mimarlık Fakültesi, İzmir.

Günek, H., Tonbul , Şengün T., Üstündağ Ö., (2004), “Uzaktan Algılama Destekli Coğrafi Bilgi Sistemleri Kullanarak Fırat Üniversitesi Kampüs Bilgi Sisteminin Oluşturulması”, 3. Ulusal Coğrafi Bilgi Sistemleri Sempozyumu Günleri (6-9 Ekim) Bildiri Kitabı sayfa:269-277. Fatih

Üniversitesi, İstanbul.

Hillier, B. ve Hanson, J. (1984), The Social Logic of Space, Cambridge University Press, Cambridge, UK.

Hillier, B. (1996), Space is the Machine: A Configurational Theory of Architecture. Cambridge University Press, Cambridge, UK.

Kaya, H.(2011), “Tarihi Dokuda Mekan Dizim Analizi: Tarlabaşı Örneği”, Sürdürülebilir Kentleşme ve Kentlilik, Ulusal Sempozyumlar II, 29-30 Nisan 2011, Malatya.

Kaya, H., Çıkrıkçı, (2009), “Tarihi Mardin Dokusunun Mekansal Dizin Yöntemiyle Analizi”, 3. Ulusal Coğrafi Bilgi Sistemleri Sempozyumu, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.

Kim Y. O. (2000), “The Role of Spatial Configuration in Spatial Cognition”, 3rd International Symposium on Space Syntax, 49:1-21, Brazil.

Kubat, A., Güney, Y.İ., Özer, Ö.,(2007), Space Syntax Üzerine. 6. Space Syntax Sempozyumu, 1. İstanbul.

Jiang, B., Claramunt, C. (2002), “Integration of Space Syntax into GIS: New Perspectives for Urban Morphology”, Transactions in GIS, Cilt: 6, Sayı: 3, 295-309, USA.

Özkan Özbek, M. (2007), Fizik Mekan Kurgularının Sosyal İlişkiler Üzerinden Arnavutköy Yerleşimi Bütününde Mekan Dizimi (Space Syntax) Yöntemi İle İncelenmesi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Şehircilik Ana Bilim Dalı, Doktora Tezi, İstanbul.

Tümertekin E. (1987), Ulaşım Coğrafyası, Türkiyat Matbaacılık, İstanbul Üniversitesi Yayınları, Yayın No: 2053, İstanbul.

Yükünç A. (2015), Fırat Üniversitesi Kampüs Alanının Morfolojik Analizi, Fırat Üniversitesi, İSBF, Coğrafya Bölümü, Yayımlanmamış Lisans Tezi, Elazığ.

İndir

Yayınlanmış

2015-10-23

Nasıl Atıf Yapılır

Arslan , H., & Şıkoğlu, E. (2015). Fırat Üniversitesi Kampüsü Ulaşım Ağı’nın Coğrafi Açıdan İncelenmesinde Mekân Dizim Analizi Yöntemi. Türkiye Kentsel Morfoloji Ağı, (I. Kentsel Morfoloji Sempozyumu Bildiriler Kitabı, Mersin), 346–367. Geliş tarihi gönderen https://tnum.org.tr/index.php/tnum/article/view/38